סדר בבלאגן: סוגי מזגנים וההבדלים בניהם

אם תעשו סיור זריז בבתים בישראל תתקשו למצוא בית שאין בו מזגן, אך לא תמיד המצב היה כזה. המזגן הומצא בסוף המאה ה-19, ונכנס לשימוש ביתי רק במהלך המאה ה-20.

כמו כל המצאה חדשה, בהתחלה השימוש בו היה נדיר יחסית, אך בהמשך הוא הפך נרחב עד שכיום, במאה ה-21, קשה לדמיין בית ישראלי ללא מזגן. התרחבות השימוש במזגנים התרחשה במקביל להתרבות פתרונות מיזוג. כיום קיימים סוגים שונים של מזגנים, וכאשר אתם מחפשים מזגן עליכם להכיר את כלל האפשרויות. 

מזגן חלון

זה יהיה די מפתיע אם תבחרו לרכוש מזגן חלון, או אם בכלל תמצאו אדם שיסכים למכור לכם מזגן שכזה. מדובר בסוג ישן של מזגנים, המבוסס על מזגן המקובע לקיר כאשר חציו האחד פונה אל תוך הבית ומוציא אוויר חם או קר וחציו השני פונה כלפי חוץ. עדיין אפשר למצוא מזגנים כאלה בבתים ישנים במיוחד, אולם זה נדיר מאוד. מזגנים אלה מקימים רעש רב וצורכים המון חשמל, לכן אם במקרה אתם גרים בבית בו מזגן כזה עדיף לכם שלא להשתמש בו.

מזגן נייד

לעומת מזגן החלון שנחשב ישן, מזגן נייד נחשב למוצר חדשני ויעיל. מדובר במזגן אותו ניתן להעביר ממקום למקום בלי לקבע אותו למקום אחד. הוא מתאים במיוחד לחיילים שעוברים מבסיס לבסיס ורוצים להתפנק, או לסטונדטים ששוכרים דירה חסרת מזגן ומעוניינים לקרר את הדירה בלי להתקין בה מזגן. העובדה שהמזגן לא מתקבע אל הקיר עושה אותו שימושי גם בדירות שכורות בהן בעל הבית מסרב משום מה להתקין מזגן על הקיר. 

מזגן נייד המיועד לשימוש ביתי יהיה בדרך כלל בעל מנוע חלש יחסית, כך שעצמת החום והקור שלו יהיו חלשות גם הן. סוג נוסף של מזגנים ניידים הם מזגנים המשמשים לקירור אוהלים. מדובר במזגנים המיועדים לשימוש חיצוני, כוללים מנוע חזק ומקררים כך שיהיה נעים יותר למשתתפים.

מנוע מזגן
מנועי מזגן

מזגן מפוצל

אולי לא שמעתם את הכינוי הזה מעולם, אבל מזגן מפוצל הוא התצורה הנפוצה ביותר למזגן כיום. מדובר במזגן שהמנוע שלו מפוצל מגוף הקירור, כך שהמנוע נמצא מחוץ לבית ואילו יחידת הקירור נמצאת בחלל ופולטת חום או קור בהתאם לבחירה. כאמור, זהו המזגן הנפוץ ביותר כיום, והוא משווק בשלוש צורות: מזגן עילי, מזגן רצפתי ומזגן מיני מרכזי.

מזגן עילי

מזגן עילי הוא גוף קירור הנתלה על הקיר בגובה של שני מטרים לפחות ותפקידו למזג את החדר. פתח הקירור של המזגן נמצא בתחתיתו ומשם נפלט האוויר. במזגנים כאלה מקובל להשתמש כדי למזג חללים קטנים עד בינוניים, ולעתים ייעשה שימוש במספר מזגנים עיליים כדי לקרר גם חללים גדולים. פעולת המזגן מבוססת על מדחס שנמצא מחוץ למבנה, כאשר ניתן לחבר עד שני גופי קירור למדחס חיצוני אחד. 

שימוש במזגן עילי מקנה שלושה יתרונות מרכזיים. ראשית, המזגן מקרר את חלקו העליון של החדר, ולא נמצא ישירות על השוהים בחדר. המרווח בין פתח יציאת האוויר לבין השוהים בחדר מאפשר לחדר להתקרר טוב יותר ולשוהים בחדר להרגיש טוב יותר. שנית, מיקומו הגבוה מביא לכך שהוא לא גוזל שטח פנים מהחדר, אלא נמצא מעל ראשי האנשים. 

היתרון השלישי נוגע לעיקרון בסיסי, על פיו אוויר קר נוטה לרדת למטה. כיוון שהאוויר יורד למטה, קל יותר למזגן לקרר את חלל החדר כאשר האוויר נמצא למעלה. יתרון זה כולל גם חיסרון, כיוון שאוויר חם עולה למעלה, כך שכאשר המזגן מחמם האוויר החם עולה למעלה וגורם לתהליך החימום של החדר להתארך.

מזגן רצפתי

זהו מזגן שפחות נפוץ כיום, והוא כולל גוף קירור שממוקם בחלקו התחתון של הקיר, על הרצפה או קרוב אליה. מזגן רצפתי יכלול גם מעין חלון שיאפשר לו למזג גם את החדר שנמצא מאחורי הקיר, כך ששני חדרים יקבלים מיזוג. הכיוון אליו פונה גוף המזגן יתקרר יותר, לכן מומלץ למקם את גוף הקירור בחדר הגדול יותר ולהפנות את אחורי המזגן אל החדר הקטן. החיסרון המשמעותי של מזגן רצפתי הוא המקום הרב שהוא תופס בחדר. 

מזגן מיני מרכזי

בניגוד למזגן עילי ולמזגן רצפתי, מזגן מיני מרכזי מיועד לקרר שטח גדול, ובדרך כלל מתפרש על פני מספר חדרים. מדובר במזגן גדול יחסית, המותקן במקום נסתר בבית ומתחבר לתעלות ייעודיות שמעבירות את האוויר ברחבי המבנה. מזגן מהסוג הזה מאפשר לקרר את כל הבית באמצעות יחידת קירור אחת, וכאשר מדובר במבנה שאכן צריך להיות מקורר כולו זה יכול גם לחסוך בחשמל. כך לדוגמה, בחללים גדולים כמו חדרי אוכל שימוש במזגן כזה עשוי להיות יעיל כדי לקרר את כלל החלל.

למזגן מיני מרכזי גם מספר חסרונות, כאשר החיסרון המשמעותי הוא שכאשר מעוניינים לקרר רק חדר אחד, מתבזבזת המון אנרגיה. כיוון שמדובר במזגן גדול, הוא צורך אנרגיה רבה, מבזבז הרבה חשמל ולמעשה לא ממש מומלץ בבתים פרטיים. חיסרון נוסף של מזגן עילי הוא העובדה שאם מתעוררת תקלה במזגן, המזגן כולו מושבת, ובכל הבית לא יהיה קירור. בנוסף, עלות ההתקנה של מזגן מיני מרכזי גבוהה בהרבה משל מזגנים קטנים יותר.

מזגן מיני מרכזי אינוורטר

החסרון המרכזי של מזגן מיני מרכזי הוא צריכת החשמל הגבוהה, ועל החיסרון הזה עונה מזגן אינוורטר. המזגן מאפשר לקבוע טמפרטורה שונה בחדרי הבית, וכך הוא מגמיש את השימוש במזגן ועושה אותו יעיל וחסכוני הרבה יותר. פעולת המזגן מתאפשרת הודות למדחס מיוחד שמהירות פעולתו משתנה בהתאם לצורך, כך הוא קובע את התפוקה הנדרשת בכל זמן ופועל על פיה. מזגן כזה יהיה יקר משמעותית ממזגן רגיל, ויש לחשוב האם החיסכון בחשמל מצדיק את ההוצאה הגדולה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *