בניינים גבוהים

על אהוד ברק, התחדשות עירונית והקשר שלהם למחירי הדיור

חמש דירות שנרכשו בתל אביב בשנת 2014 היו אחת מעסקאות הנדל"ן המדוברות ביותר באותה שנה.

אהוד ברק, ראש ממשלה ורמטכ"ל לשעבר קנה חמש דירות בפרויקט ICON TLV שנבנה בסמוך לכיכר רבין בתל אביב. הפרויקט יוקם על ידי קבוצת "העיר החדשה" של דרור הלוי, שהחל את דרכו בקיבוץ הסוציאליסטי ומצא את עצמו בהמשך כקפיטליסט ויזם נדל"ן.

מכירת דירות על פי סוג אוכלוסייה

הלוי משווק פרויקטים שונים בתחום הנדל"ן ובמהלך השנים שיווק במוקדים שונים ברחבי הארץ. בשנים האחרונות מתמקד הלוי דווקא בתל אביב, ודרך השיווק שלו היא על ידי התמקדות באיכות האוכלוסייה. זאת כיוון שלטענתו, שווי הנכס בסופו של דבר מושפע בסופו של דבר גם מאיכות האוכלוסייה. הלוי משווק דירות לקבוצות רכישה איכותיות שלמעשה מאפשרות סביבת חיים ייחודית ומעלות את ערך הנכס.

אל תחום הנדל"ן הגיע הלוי דרך זיהוי קבוצות מסוג זה. בסוף שנות ה-90 ארגן הלוי קבוצה של קצינים יוצאי יחידות קרביות והקים את היישוב כפר אורנים שליד מודיעין. מספר שנים אחר כך הוא גיבש קבוצת רכישה של עובדי הייטק להקמת מגדלי ההיטקיסטים במזרח תל אביב. הפרויקט כלל 330 דירות, ובמסגרתו אוכלסו 1500 נפשות ביום אחד.

הפרויקט הבא נבנה על מתחם בית החולים אסותא הישן בתל אביב- מיזם להקמת מגדלים לאלפיון העליון. בפרויקט הזה פגש הלוי באהוד ברק, שרכש דירה ב-8 מיליון שקלים. בשנת 2014 עמל הלוי על הפרויקט ברחוב אבן גבירול בתל אביב במסגרתו רכש אהוד ברק חמש דירות בכ-12.5 מליון שקלים.

מתמקד בהתחדשות עירונית

במהלך השנים הבין הלוי שמוקד המאמץ שלו צריך להיות בתוך הערים. הוא מסביר שהתחדשות עירונית היא הדרך הטובה ביותר לייצר קרקע. אמנם יש עתודות קרקע רבות במדינת ישראל, אבל הכל מתנהל לאט ודבר לא קורה בשטח.

הרעיון של הלוי מבוסס על מציאת שטחים ישנים באזורים מרכזיים ולפתח אותם. הוא מוצא מתחמים ישנים שנמצאים במצב לא מפותח ומקים במקומם משהו אחר באמצעות תמ"א 38 או פינוי בינוי. כך קמו מגדלי ההייטקיסטים במקום מפעל של אמקור ופרויקט ICON TLV במקום מבנה משקדים ישן של חברת תה"ל.

קבוצת הרכישה של הלוי הולכת איתו לאורך שנים ונודדת מפרויקט לפרויקט. הלוי מקפיד לבחור פרויקטים בהם גם הרוכשים ירוויחו. לדבריו, אם רק הוא ירוויח הוא לא יתקדם. הוא מנסה לייצג קבוצה הומוגנית שתוכל לרכוש בתים ולהרוויח מכך.

מה חושב הלוי על מחירי הדיור?

הלוי התייחס גם להבטחות הממשלה להורדת מחירים בתחום הנדל"ן. לדבריו, יתכן שתהיה התמתנות מחוץ למרכז תל אביב, אבל הוא לא סבור שתהיה נפילה של עשרות אחוזים. באזורים בהם יש אפשרויות להתרחבות בנייה יתכן ותהיה ירידה במחירים, אך במרכז תל אביב הביקוש רק עולה ועתודות קרקע אינן בנמצא- לכן לדעתו שם המחירים רק יעלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *